فرمت فایل گرافیگی مناسب جهت چاپ چیست ؟

[fullwidth_text alt_background=”alt-two” width=”1/1″ el_position=”first last”]

بهترین فرمت فایل گرافیگی مناسب جهت چاپ چیست ؟

تاثیر رزولیشن طراحی و حداقل رزولیشن   |  تاثیر کیفیت تصویر و نوع فرمت فایل گرافیکی

[/fullwidth_text] [fullwidth_text alt_background=”none” width=”1/1″ el_position=”first last”]

تفاوت فایل های Bitmap  و Vector :

انواع فرمت فایل گرافیکی قابل چاپ که با دو دسته بندی Bitmap  و Vector  می باشد با توجه به نوع خروجی نرم افزار ها طراحی بروشور ها و کاتالوگ ها متفاوت می باشد و در تمامی نرم افزار های ارایه شده با یکسر ی پسوندهای مشابه به چشم می خورد که در این مقاله به انواع نرم افزار ها و انواع خروجی فرمت ها ، و انواع پسوندهایی که در سیستم چاپ قابل استفاده می باشد می پردازیم.

فرمت فایل گرافیگیتفاوت فایل های Bitmap  و Vector :

در تصاویر Bitmap  از چیده شدن پیکسل های رنگی در کنار یکدیگر تشکیل میشود.

در فایل های Vector  براساس معادلات ریاضی و چیدمان عددی ترسیم می شود .

باتوجه به چیدمان پیکسل در فرمت Bitmap  در اثر طراحی در سایز های بزرگ حجم فایل خروجی نیز سنگین و زیاد می باشد.

ولی در طراحی بصورت Vector  این امر یعنی بزرگ کردن تصویر باعث بالارفتن حجم فایل نهایی نمی شود .

در فایلهای Bitmap  بر اثر بزرگ کردن فایل، امکان پایین آمدن کیفیت تصویر  را بهمراه دارد .

ولی در فایلهای وکتور این مشکل با بزرگ کردن تا هر اندازه ای امکانپذیر می باشد .

انواع نرم افزار های طراحی :

خانواده Adobe Systems :

مجموعه  شرکت نرم افزاری ادوبی که جزو اولین شرکت ها در زمینه ارایه انواع نرم افزار های  طراحی و تدوین ویدیویی می باشد که در زمینه طراحی های فایل های گرافیکی به محصولات Illustrator و Photoshop می توان اشاره کرد که در این زمینه بسیار استفاده می شود و خروجی  فایل بصورت PSD و Ai می باشد و امکان خروجی و Export  با فرمت های JPG |  Tiff  | EPS  | PDF را داشته و همگی فرمت ها قابلیت چاپ را دارد.

خانواده Corel DRAW :

یکی دیگر از فعالان در زمینه ارایه انواع نرم افزار های طراحی و تعداد در ورژن های مختلف در زمینه طراحی و تدوین  می باشد که خروجی فایل اختصاصی بصورت CDR می باشد و امکان خروجی و Export  با فرمت های JPG |  Tiff  | EPS  | PDF  را داشته و همگی فرمت ها قابلیت چاپ را دارد .

انواع فرمتهای رنگی :

عموما فایل های طراحی شده به دو صورت RGB  و CMYK  می باشد که در بحث نوع رنگ بندی RGB  براساس ترکیب نور و فایلهایی که در سیستم قابل مشاهده می باشد ترکیب شده و در مورد فرمت CMYK  که از ترکیب خروجی چهار رنگ زرد ، آبی ، مشکی و قرمز بوجود می آید و استاندارد کار های چاپی می باشد این دو نوع فرمت و مد رنگی بسیار حائز اهمیت می باشد و در سفارشات افست حتما باید فرمت CMYK  باشد و در  چاپ های دیجیتال با هر دو عنوان امکان چاپ را داشته و مسئله بسیار مهمی در این زمینه به چشم نمی خورد.

تفاوت مد رنگی RGB , CMYK در فرمت فایل گرافیگی :

 فایل مناسب جهت کارهای چاپی CMYK  می باشد و در چاپ های افست حتما این مد رنگی باید رعایت شود ولی در چاپ دیجیتال این امر خیلی تاثیر گذار نیست .

از ترکیب همه رنگها در مد رنگی RGB  به رنگ سفید رسیده می شود ولی در ترکیب همه رنگها در مد رنگی CMYK   رنگ مشکی حاصل می شود .

اختلاف در خروجی چاپ با مد رنگی RGB  زیاد ولی در مد رنگی CMYK  بسیار کم دیده می شود .

از مد رنگی RGB  در طراحی صفحات وب و صفحات نمایشگر قابل استفاده می شود و مد رنگی CMYK  در فایل های چاپی و قابل لمس استفاده می شود .

فایل PSD :

این فایل خروجی برنامه فتوشاپ بوده و ترکیب تصویر بصورت Bitmap می باشد حداقل رزولیشن جهت کارهای چاپی  Dpi ۳۰۰ پیشنهاد می شود

فایل TIFF :

این فرمت خروجی هر دو برنامه فتوشاپ و کرل می باشد که به دو صورت لایه باز و لایه بسته قابل ارایه می باشد و جهت چاپ این مورد عمومیت داشته و یکی از  فرمت فایل گرافیگی قابل قبول و مطمئن در کارهای چاپی بشمار میرود.

فایل PDF :

این فرمت خروجی هر دو نرم افزار Corel و Illustrator  را داشته و بصورت فرمت Vector  می باشد .

فایل JPG : 

این فرمت خروجی  بصورت عکس می باشد  و فشرده سازی در این عکس باعث کم حجم شدن فایل تصویری می شود  و بصورت لایه بسته که خروجی کار براساسBitmap می باشد .

فایل  EPS :

یکی از فرمت های قابل قبول و مناسب در کارها و چاپ های نفیس که بصورت وکتور ذخیره سازی می شود و خروجی نرم افزار هایCorel و Illustrator می باشد این فرمت و استفاده از این نرم افزار در شیت بندی و فرم  بندی استفاده می شود .

 

[button colour=”lightblue” type=”squarearrow” size=”small” link=””]  پیشنهاد می شود  : چاپ تراکت کرافت  [/button]    [button colour=”lightblue” type=”squarearrow” size=”small” link=””]  پیشنهاد می شود  : چاپ تراکت مشاغل   [/button][button colour=”lightblue” type=”squarearrow” size=”small” link=””]  پیشنهاد می شود  : جذب کارآموز گرافیک [/button]    [button colour=”lightblue” type=”squarearrow” size=”small” link=””]  پیشنهاد می شود  : جدول ترکیب رنگ ها   [/button]

 

تمامی فرمت فایل گرافیگی ارایه شده در این مجموعه قابل پذیرش و انجام می باشد .

[/fullwidth_text]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالای صفحه بردن